LYMFYOGA

Själen, hjärtat och lymfan

Lugn och mjuk yoga som ger dig bättre lymfhälsa. Du känner dig lättare, lugnare och ökar immunförsvaret. Vi aktiverar lymfan genom självlymfmassage, hjärtöppnande yoga och djupandning. En avslutning med guidad meditation och djupavslappning ger dig lite extra självkärlek till både själen, hjärtat och lymfan.

 








Lymfyoga

Lymfsystemet har ingen egen pump som till exempel blodsystemet som har hjärtat som sin pump. Lymfan aktiveras bland annat av djupandning och våra muskler när vi rör på oss. Det fungerar sämre när vi är stressade och hela tiden på språng.

En bra lymfhälsa både renar kroppen och hjälper immunförsvaret.

För att kicka igång lymfsystemet gör vi en egenmassage där vi mjukt stryker, klappar och pressar. Lymfan består av lymfkärl som alla vill pressa lymfvätskan mot hjärtat. På väg dit finns det lymfstatationer med många små riskornsstora lymfnoder. De största klustren finns främst under nyckelbenen, hals, armhålor och ljumskar. De områdena aktiverar vi lite extra för att få fart på flödet. Strykningarna gör vi sedan i riktning mot hjärtat.

I lymfyogan använder vi oss av en djupandning och pranayama (yogiska andningstekniker). De gör att vi hjälper flödet extra genom rörelsen av diafragman och suget som uppstår i magen av in- och utandningen.

När du känner dig tillfreds och lugn jublar lymfan. Ge dig själv egenvård, egenkärlek och ta hand om både sinnet, själen och kroppen. Du är så värd det. Guidad meditation och den djupa avslappningen hjälper till lite extra.

Text
Anne-Sophie Sjöblom



BRA ATT TÄNKA PÅ INFÖR YOGAN

För din och andras hänsyn.

  • Undvik att bära stark parfym el lotion på klasserna.
  • Som vid all fysisk aktivitet, undvik att äta för nära inpå. Det ska ha gått minst 1-2 timmar.
  • Hygien: Rena kläder och ren kropp. (för allas trevnad)
  • Ha gärna sköna mjuka kläder att yoga i. Sockor el strumpor går bra att ha på sig på Softyoga
  • Vid skador/sjukdom: Hör gärna med din läkare om råd och meddela oss så vi kan hjälpa dig på bästa sätt.


Vighet och yoga:
Du behöver inte vara vig för att utöva yoga. Huvudsyftet med att utöva yoga är inte att kunna slå knut på sig själv utan att bygga och upprätthålla vitalitet i kropp och själ. Att du blir smidig i kroppen ska snarare ses som en bonus! Alla övningar anpassas utifrån den flexibilitet du har och det är aldrig för sent att börja.

All träning sker på egen risk.